ძველის ძველ მასალებს ვათვალიერებდი და ორ ჩანაწერს წავაწყდი, რომელიც 1917 წლის თებერვლის რევოლუციამდელ პერიოდს ასახავს და ის მამათის ცხოვრების სინამდვილიდან არის. სამეურნეო მიწები მწირი და მოუსავლიანი ყოფილა, შედარებით ნაყოფიერი მიწები კი მემამულესა და აზნაურებს ეკუთვნიდაო, ამის გამო მამათელი გლეხი იძულებული იყო ლუკმაპურის საშოვნელად ფოთში, ჭალადიდსა და სხვა ადგილებში წასულიყო, თუმცა ამ გზით მონაგარი თანხებით ოჯახს მაინც ვერ არჩენდა. გლეხის მიერ წინგადადგმული ნაბიჯი იდევნებოდა ბატონის მიერ. იაკობ ხელაძე იგონებდა: ვმუშაობდი ოზურგეთში (შემდგომ მახარაძე) პურის მცხობელად, ერთ-ერთ ვაჭართან. ვიყავი ფიზიკურად ძლიერი და ენერგიით სავსე, შრომისმოყვარე ახალგაზრდა, ვაჭარი იყო ჩემი შრომით და ხანდახან ერთი დღით მშობლებთან წამოსვლის ნებას მაძლევდა, ისინი ცხოვრობდნენ მამათში, დახურულ, ჩაბნელებულ პატარა სახლში. ვნახე, რომ ვაჭარმა დურგალი მოიყვანა, თავისი სახლის კედელი გამოაჭრევინა და შიგ მინა ჩაადგმევინა, ფანჯრებიდან სახლში სინათლე შემოვიდა, ეს ძალიან მომეწონა და შემეხარბა, დიდი ხვეწნის შემდეგ მომყიდა ერთი ,,სტეკლო“ და მამათში წამოვიღე ჩემს სახლში, სახლის წინ კედელი გამოვჭერი და ჩავდგი, ძნელი ასაღწერია როგორ გაიხარა და იზეიმა ჩემმა ოჯახმა, სახლში სინათლემ რომ შემოაღწია, ეს ამბავი მალე მთელ სოფელს მოედო, გაიგო მემამულე გოთუამაც, რომელმაც ცოტა ხნის წინ ჩადგა თავის სახლში ასეთი ,,სტეკლო“. გოთუები ჩვენგან რამდენიმე კოლომეტრის დაშორებით ცხოვრობდნენ, სუფსის პირას, ძიმითში, დიდ ლაშესთან ახლოს. ამ ადგილს დღესაც ეძახიან ,,გოთუების მერეს“. მან იუკადრისა გლეხის მემამულესთან გატოლება. დამიბარა და მიყვირა:
- კაძახო, რავა გამიბედე შენს სახლში სტეკლოს ჩადგმა. იგი რომ იქინე დავტოვო, მაშინ ჩემი სახლი უნდა დავწვა. გლეხსაც თუ სინათლიანი სახლი ექნა, მე რაღა აზნაური და მემამულე ვარ?
გამაჩერა მასთან, ჩემთან ორი ღონიერი ბიჭი გაგზავნა, ჩამოიღეს ,,სტეკლო“ და გოთუას მიუტანეს, გული დამწყდა, მაგრამ რას ვიზამდი, გამაფრთხილა: - შენ ბაღანაი კაცი ხარ, ნუ დაიწყებ ასეთ თავხედობას, თორემ გაგაციმბირებ!
მალე მოგეღება ბოლო, მე კი ჩემს სახლს უფრო ლამაზ ფანჯარას გაუკეთებ მეთქი, გავიფიქრე და წამოვედი, სხვა რა გზა მქონდა.
ასევე მამათელი მელიტონ ფრანგულაშვილი იგონებდა:
-ძალიან გაჭირვებულად ვცხოვრობდით, სამი ობოლო ძმა და დედა, მამათში მუშაობით სარჩოს შონა შეუძლებელი იყო, ძმებმა გაყოფა მოვინდომეთ, თუმცა გასაყოფი არაფერი გვქონდა. მაშინ გადავწყვიტე ფულის საშოვნელად სადმე წავსულიყავი. ეზოდან რომ გადმოვედი, ზენაარს შევევედრე, ღმერთო ცოცხალი ნუ მომიყვანს სახლში თუ ასეთი სიღარიბე მელის-მეთქი. წავედი და გუდაუთაში ვიმუშავე ხე-ტყის დამზადებაზე. ერთი წლის დაძაბული მუშაობის შემდეგ ცოტა ფული ვიშოვე, შევიძინე სამუშაო იარაღები: თოხი, ბარი, ცული, წალდი. დანარჩენი კი იქ ნაშოვნი მალარიის მკურნალობაზე დავხარჯე. რაც შემეძლო მოვაწყვე საკარმიდამო ნაკვეთი, მაგრამ ასე ცხოვრება მაინც შეუძლებელი იყო.
ამ სტრიქონების წაკითხვის შემდეგ, ადამიანს რაღაც ნაცნობი ვითარება წარმოუდგება, თუმცა ძალიან დიდი მკრეხელობა იქნება ამის გულში გავლება, რადგან სხვაობა დროში ძალიან დიდია, იმ დღეებიდან დღემდე ფორმულირება შეიცვალა, ქვეყნის მოწყობა შეიცვალა, მაგრამ რა ვქნათ, ვერ გავექცევით იმას, რომ სამუშაოს უქონლობა და პრობლემები ოჯახის რჩენაში დღესაც ყველაზე წინა პლანზეა. მიმოვიხედოთ ჩვენს გარშემო რამდენი ადამიანია წასული სხვადასხვა ქალაქში ან საზღვარგარეთ ლუკმა პურის საშოვნელად. რამდენი თვალცრემლიანი ადამიანი ტოვებს ოჯახს და წლობით ვეღარ ბრუნდებიან სახლში.
არადა კიდევ ვიმეორებ, რამდენი მკრეხელობაა ბატონყმობის დროს, დღევანდელს შევადაროთ, დღეს ხომ ყველაფერი გაცილებით უკეთ უნდა იყოს, რაღა დროს შიმშილისა და ლუკმა პურის ძებნაზეა საუბარი.
მარინა ჩხაიძე
მამათი, 2017 წელი და დღევანდელობა

განყოფილება: საზოგადოება
გადასვლები: 745