ჰო და არას ჭიდილია ერთადერთი გზა ჭეშმარიტების აღმოჩენისა და პოვნისა ილია

"ჰო და არას ჭიდილია ერთადერთი გზა ჭეშმარიტების აღმოჩენისა და პოვნისა" ილია

კახა ასკურავა: ბიუჯეტი პრიორიტეტებს, რაში რა დაიხარჯოს, არ გეგმავს ადგილობრივი მოსახლეობის ჩართულობიდან გამონმდინარე

კახა ასკურავა: ბიუჯეტი პრიორიტეტებს, რაში რა დაიხარჯოს, არ გეგმავს ადგილობრივი მოსახლეობის ჩართულობიდან გამონმდინარე
10-12-2021, 12:55

,,ჰო და არას” სტუმარია ერთიანი ნა­ციონალური მოძრაობის ლანჩხუთის ორ­განიზაციის თავმჯდომარე კახა ასკურავა.
- ბატონო კახა, რას იტყოდით, ახალი მოწვევის საკრებულოს შესახებ.
- ცვლილება წინა მოწვევის საკრებულოსა და ამ საკრებულოს შორის განსხვავება არის ის, რომ წინა წლე­ბთან შედარებით, მაქსიმალურად გაზ­რდილია ქართული ოცნების აქტივის და­საქმება. თუ ფრაქციის თავმჯდომარეს ჰყა­ვდა ერ­თი მო­ადგილე, ახლა ჰყავს ექვსი. ანუ ყველა სამ კაცზე თითო მოადგილე ჰყავს. თუ საკრებულოს თავმჯდომარეს მო­ად­გილე ჰყავდა ერთი,  ახლა ჰყავს სა­მი! ანუ ქართული ოცნების საკრებულოს 20 წევრიდან 17 არის ანაზღაურებადი თა­ნამდებობის პირი.   
- რას ელით ამ საკრებულოდან?
- როცა ამდენი თანამდებობის პირი გყავს და ამდენი ხელფასის ამ­ღები ადამიანი, თავისთავად მისი მუშაობის ნაყოფიერება, ხომ უნდა აისახებოდეს პირდაპირპროპორციულად? შენ სა­ხელმწიფო გიხ­დის საკმაოდ სოლიდურ ხელ­ფასს, იმის გამო, რომ შენი მუ­შაობა იყოს ნაყოფიერი.  ეს სა­ბ­­ო­­ლოო ჯა­მ­ში უნდა აისახებო­დეს შედ­ეგზე. რომ ვთქვა, რაიმე გა­ნსაკუთრებულ შედეგს ველი  ამ საკრებულოს მუშაობიდან გა­მომდინარე, ნამდვილად თავსაც მოვიტყუებ და და თქვენც მოგა­ტყუებთ. ჩემი ფრაქციის სახელით შემი­ძ­ლია ვთქვა, რომ ჩვენ უკვე დაწყებული გვაქვს მუშაობა და გვექნება უამრავი სა­ინ­ტერესო ინიციატივა, რაც იქნება სრულიად საჯარო. პრესას აუცილებლად წი­ნასწარ გაცნობებთ თუ რის ინიცირებას ვა­პირებთ საკრებულოში. ჩვენს წინა­დადებებს რამდენად დაუჭერს მხარს უმ­რავლესობა,  ვერ გეტყვით. აი, მაგა­ლი­თად, 2014 წლის მოწვევის საკ­რე­ბულოში ჩვენი წი­ნადადება არ იქნა ინიცირებული, მაგრამ იმ­დენად კარგი წინადადება იყო, რომ მერე თვითონ მერია გახდა იძ­ულებული ეს წი­ნადადება მიეღო და რა იყო ეს წინადადება?  100% გრანტმოპოვებულ ბავშვებზე 1000 ლარი წა­მახალისებლად, ანუ ლან­ჩხუთელი ბა­ვ­შვი, სტუდენტი, აბიტურიენტი, რომელიც მოიპოვებდა 100% დაფინანსებას, უმაღ­ლეს სასწავლებლებში, მერიას წაეხალ­ისებინა, რათა მაგალითი ყოფილიყო სხვა უმცროსკლასელების­თვი­საც. აი, ასეთი ინ­ი­ცი­ატივა გვქონდა და რად­გან ნაცი­ონალური მოძრაობის ინიცირებული იყო, არ გავიდა, მაგრამ შემ­დ­გომ ეს განხორციელდა. ასეთივე და ძალ­იან საინტერესო წინადადებების დაყენებას ვაპირებთ ახლაც და ეს იქნება უახლოეს დროში.
ორი წინადადება,  რომელსაც შევთა­ვა­ზ­ებთ საკრებულოს უკვე მზად გვაქვს, მაგ­რამ მე არ მინდა, რომ წინასწარ გავაჟ­ღერო. ეს აუცილებლად ამ დღეებში მზად გვექნება. 
- როგორია თქვენი ხედვა ბიუჯეტთან დაკავშირებით?
- პირველ რიგში აუცილებლად უნდა გა­ე­სვას ხაზი იმას, რომ 2022 წლის ბიუჯეტი მიაღებინეს ძველი მოწვევის საკ­რე­ბულოს, რომელსაც პრაქტიკულად უფლებამოსილება გასული  ჰქონდა. ბო­ლო სხდო­მაზე მიიღეს 2022 წლის ბიუჯეტი, რაც თავისთავად არასწორია იმიტომ, რომ 2022 წლის ბიუჯეტის ხარჯვაზე პასუხისმგებელი არის ახალი მოწ­ვე­ვის საკრებულო. 
 რაც შეეხება თავად საბიუჯეტო პარამეტრებს და იმას რაზეა ორიენტირებული ბიუჯეტი? ლანჩხუთის ბიუჯეტი მი­სი ადგილობრივი შემოსავლებიდან გა­მო­მდინარე ძალიან მწირია. ლანჩხუთის ადგი­ლობრივი შემოსავლებით ლანჩხუთის მე­რია დიდი ვერაფრის გაკეთებას ვერ უზ­რუნველყობს. ჩვენი ბიუჯეტი არის დო­­ტაციური და მიზნობრივად ივსება ცე­ნ­­ტრალური ბიუჯეტიდან. მთელი უბ­ედუ­რე­ბა არის, რომ ჩვენი ბიუჯეტის 80% ადგილობრივი შემოსავლებიდან ივსება პატ­რულის ჯარიმებით.  ნაცი­ონ­ალ­ური მო­ძ­რა­­­ობის ხელისუფლებაში ყო­ფნის პერი­ო­დში ადგილობრივი ჯარი­მებით შემოსული თანხა იყო 250 000 ლარი. ახლა იცით რამდენია?  მილი­ონ­ამ­დე ადის! ანუ ჯარი­მებით ივსება ადგილობრივი ბიუჯეტის ძირითადი შემ­ოსავალი. ეს ტენდეცია არის ძალიან ცუ­დი. ანუ პრაქტიკულად სხვა შე­მოსავალი არ არსებობს, არაფერი არ ხდება. რაც შე­ეხება ცენტრალური ბიუ­ჯე­ტიდან ჩა­მო­რიცხვას, ესეც უდიდესი პრობლემაა, რადგან ცენტრალური ბიუჯეტი პრი­ორიტეტებს, რაში რა დაიხარჯოს, არ გეგმავს ადგილობრივი მოსახლეობის ჩა­რ­თულობიდან გამომდინარე. ძირითადი ნა­წილი კი არა, უკვე მთლიანი დაგეგმილი მოდის ცენტრალური  ბიუჯეტიდან. მაგ­ა­ლ­ითად, ინფრასტრუქტურის სამინისტრო პირდაპირ გეუბნება, რა არის ჩვენთვის პრი­ორიტეტი. ეს მოსახლოების ინტერესებსა და გაკეთებულ საქმეს შო­რის იწ­ვევს ცდომილებას. რაც არის ბიუჯეტის დაგეგმვის დროს სერიოზული პრობლემა და ხარვეზი. ის, რომ ბიუჯე­ტის დაგეგმა­რების დროს მოსახლეობის ჩართულობა და მისი მონაწილეობა ბიუჯეტის დაგ­ეგ­მვა­ში, პრაქტიკულად ნოლის ტოლია, არ არის ახალი ამბავია და ამაზე თვითონ მოსახლეობას შეგიძლიათ ჰკი­თხოთ. არ­ადა აღმასრულებელი და საკა­ნონმდებლო ორგანოს პირდაპირი მოვ­ალ­ე­ობაა, რომ ბიუჯეტი, მთავარი ფინანსური დოკუმენტი შედგეს მოსახლეობის მაქსიმალურად ჩა­რთულობიდან გამომდინარე.  თქვენ შეგიძ­ლიათ ჰკითხოთ ექსპერტს ამ საკითხებზე, ამირან გიგინეიშვილს, იგივეს დაგიდას­ტურებთ. შეგიძლიათ გადაამო­წმოთ, რამდენად სწორად იგეგმება ბიუჯეტი. წინა საკრებულოს მიერ ახალი ბიუჯეტის მიღ­ება, ეს კიდეც ცალკე პოლიტიკური და პარტიული დავალება იყო, რომელიც, სამ­წუხაროდ, ადგილზე აღასრულეს!
ვტრიალებთ ერთ მოჯადოებულ წრეზე. ერთი და იგივე ადამიანები, ერთი და იგივე სახეები,  ერთი და იგივე მოცემულობა და ახალი სისხლი,  ასე ვთქვათ ახალი აზრი, ახალი იდეები არ შემოდის. ვერ ვითა­რდება და სამწუხაროდ ვტკე­პნით ერთი და იგივე ადგილს.
- რას იტყვით რეორგანიზაციების შეს­ა­ხ­ებ მუნიციპალურ სტრუქტურებში?
- მე არ შემიძლია ამაზე საუბარი, სანამ ზუ­ს­ტად არ ვნახავ, თუ რის მიხედვით ხდება ეს. რეორგანიზაციის ძირითადი მიზა­ნი, ასე მესმის, რომ უნდა იყოს მენეჯ­მენტის გაუმჯობესება. საკითხავია,  ეგ რეორგანიზაციაა თუ პოლიტიკური ნიშნით იგეგმება შემცირებები? თუ რე­ორგანიზაცია იგ­ეგმება მენეჯმენტის გაუმჯობესების მი­ზნით, ეს კიდევ სხვა საკითხია. ერთი რამ შემიძლია გითხრათ, რაც არ­ის სრული კატასტროფაა და არ შეიძლება ამაში ვი­ნ­მე არ დამეთანხმოს. ა.ი.პ-ის თა­ნამ­შ­რ­ო­­მ­ლები არიან, რომლებსაც აქვთ ხელფასი 150-200 ლარი. ჩათვალეთ, რომ არის დღე­ვა­ნდელ პირობებში და დღევა­ნ­დელ ეკონომიურ მდგო­მარე­ობაში მიუღებელი. დღე­ვან­დელ საბაზრო ფასებში, რომ 150-200 ლარიანი თანამშრომელი გეყოლება,  ან მას რამდენად უნდა მოს­თხოვო, რომ მისი მუ­შაობა ნაყოფიერი იყოს,  ან შენ რამდენად პირნათელი ხარ მასთან, როცა ადამიანს 150-200 ლარს უხდი ხელფასს.
ეს არის სრული კატასტროფა, ეს არის რისი ბრალი იცით? ეს არის გაბერილი შტატები, რომლებიც უბრალოდ ჰყავთ იმ­იტომ, რომ 2 წელიწადში ან 3 წე­ლი­წადში არჩევნების დროს, დაუძახონ, და მიაცემინონ ხმა!  პრაქტიკულად ეს არის პო­ლიტიკასთან ბმაში, წინააღმდეგ შემ­თხ­ვევაში ამას ახსნა არ აქვს! მე არა ვმგონია რეორგანიზაცია ამის გაუმჯობესების კუთხით იგეგმებოდეს, თუმცა თუ ამ მი­ზნით იგეგმება, მივესალმები. 
- თქვენ აღნიშნეთ, რომ მენეჯმენტის გა­უმჯობესებას თუ ემსახურება, მაშინ აქვს რეორგანიზაციას აზრი, რეორგანიზაცია უნდა გულისხმობდეს თუ არა იმასაც, რომ შესაძლოა გარკვეული კა­დრი გაუშვან, მა­გრამ გარკვეული კადრი მიიღონ კიდეც, უკ­ეთესი. უნდა გამოცხადდეს თუ არა კონ­კურსი?
- ა.ა.ი.პ-იში დასაქმება კო­ნ­კურსს არ ითვალისწინებს. საჯარო მო­ხ­ე­ლეე­ბის­თვის არის კონკურსი გათ­ვა­ლი­ს­წი­ნებ­ული, მათ სხვა კვალიფიკაცია აქვთ. ა.ა.ი.პ-ის თანამშრომელი არ არის სა­ჯარო მოხელე, თუმცა იმ ა.ა.ი.პ-შიც ჩემი აზრით, და თუკი ამაზეც წამოვა საუბარი, როგორც საკრებულოს უმცირესობა, ჩვენ რაიმე ზეგავლენის მოხდენა არ შე­გვეძლება, მაგრამ შევეცდებით, თუ მსგავსს წარმოადგენს მერია, იქაც ადამიანები არ დაიჩაგრონ, ან მისი პოლიტიკური შეხე­დულების ან მისი რაიმე სოციალური მდგომარეობიდან გამომდინარე, იქაც ეს რეორგანიზაცია განხორციელდეს სწორად და სამარ­თ­ლიანად.
- ახალი კადრების არ მიღებას გულისხმობს რეორგანიზაცია თა­ვისთავად?
- რა თქმა უნდა, არ გულისხმობს, პირიქით, რეორგანიზაცია ნი­შნავს მენეჯმენტის გაუმჯობესებას, რაც პირდაპირ ნიშნავს ვიღაცის გაშვებას კონკრეტული მი­ზეზიდან გამომდინარე და ახლის მიღებას კონკრეტულად საქმის გა­უმჯობესების პრინციპიდან გამომდინარე. რამდენი სტუდენტია, წა­რმა­ტებით რომ დაამთავრა სწავლა, დაბრუნდა რაიონში და ჩაიბარა სე­რიოზული საჯარო სამსახური?! რამდენის ჩემოთვლა შეგვიძლია ას­ეთის?  ვინც წავიდა და ზუსტ­ად ვიცი, რომ წავიდა, წარმატებით დაამთავრა ინსტიტუტი, მაგრამ რამდენს გაუჩნდა სურვილი, რომ დაბრუნებულიყო უკან და ჩამდგა­რიყო თავისი რაიონის და  მუნ­იციპ­ალიტეტის სამსახურში. ამისი არანაირი მიზეზ-შედეგობრივი კავ­შირიც კი არ დადგა, სამწუხაროდ, არც ეს ახალგაზრდები დაინტერ­ესდენ და არც აქედან მიეცათ მათ რაიმე საშუალება, რომ ინტერესის საგანი გაჩენოდათ. ეს არის სერიოზული პრობლემა. ვტრიალებთ ერთ მოჯადოვებულ წრეზე. ერთი და იგივე ადამიანები, ერთი და იგ­ივე სახეები,  ერთი და იგივე მო­ცემულობა და ახალი სისხლი,  ასე ვთქვათ ახალი აზრი, ახალი იდეები არ შემოდის. ვერ ვითარდება და სამწუხაროდ ვტკეპნით ერთი და იგივე ადგილს.  ეს არის სერიოზ­უ­ლი პრობლემა და ეს პრობლემა იმ ახალგაზრდების ბრალი კი არ არის, ეს არის სახელმწიფო პოლიტიკის ბრალი.  თუ შენ კონ­კურსს გამოაცხადებ საჯარო სამ­სა­ხურში და წინასწარ იცი ფარსია, ახალგაზრდას რაიმე ტიპის კონკურსში მონაწილეობის მიღე­ბის ინტერესი დაკარგული აქვს. ადგილზე ეს არის სრული კატ­ას­ტროფა, ამიტომაც გადიან ახალგაზრდები საქარ­თველოდან, მათი ნი­ჭის პროვაი­დერები არიან სხვა ქვეყნები. საჯარო ინფორმაციაა და გამო­ითხოვეთ რაიონიდან რამდენი ათასი ადამიანია წასული ბოლო 5 წლის განმავლობაში. რამდენმა და­ტოვა ლანჩხუთი და საქა­რ­თველო იმის გამო, რომ სარჩო-საბადებელი ეძიებიათ საზღვარგარეთ.  
ნახეთ სტატისტიკურად და მიხ­ვდებით რა კოლაფსის და უბე­დ­ურების წინაშე ვართ. 

მერაბ ფირცხალაიშვილი

განყოფილება: საზოგადოება
გადასვლები: 637
FACEBOOK კომენტარები
მსგავსი სიახლეები
რეკლამა