გვესაუბრება ლანჩხუთის მუნიციპალიტეტის ხაჯალიის საჯარო სკოლის დირექტორი და სამოქალაქო განათლების მასწავლებელი ხათუნა აფხაზავა.
_ ქალბატონო ხათუნა, იმ სიახლეების შესახებ გვინდა გკითხოთ, რითაც თქვენი სკოლა დიდი ხანია გამოირჩევა, მორიგი სიახლე რა გაქვთ?
_ ჩვენი სკოლა ჩართული იყო პროექტში ევროპის უნივერსიტეტთან, რომლის რექტორი გახლავთ მარიამ ტალიაშვილი. ამ პროექტის მენეჯერი იყო თათია დოლიძე, მაში ჩართული იყვნენ უნივერსიტეტის პროფესურა და მკვლევარები, მოიცვეს მთლიანად საქართველოს ყველა რეგიონი, იყო სკოლების შერჩევითი პრინციპი. იკვლევდნენ იმას თუ როგორ ფლობენ საჯარო სკოლის მოსწავლეები ევროპულ ღირებულებებს, მიმდინარეობადა როგორც მასწავლებლის, ისე მოსწავლეების გამოკითხვა. რა თქმა უნდა, დაცული იყო კომფედენციალობა, წელიწადი და რვა თვე გრძელდებოდა ეს პროექტი, რომელზედაც იმუშავეს ამ უნივერსიტეტის პროფესორ-მასწავლებლებმა და შეიმუშავეს დოკუმენტი, რომელშიც არის გაწერილი კვლევის შედეგები. ამავე დროს მოგვეცა შვიდი შენიშვნა, თუ როგორ შეიძლება დავნერგოთ ევროპული ღირებულებების სწავლება სკოლებში?
ამ სახელმძღვანელოზე კიდევ ცალკე ექსპერტები მუშაობენ. წიგნი ჩაიშვება საგანმანათლებლო სივრცეში, როგორც უნივერსიტეტებისათვის, ისე სასკოლო საზოგადოებისათვის. ამ პროექტის მონაწილეები ვიყავით მე, ჩემი სკოლა და მოსწავლეები, მეათე-მეთერთმეტე კლასელები. შემდეგი ეტაპი _ უნივერსიტეტმა გადაწყვიტა, რომ გარკვეული სკოლების იმ რაოდენობასთან, ვინც ჩართულები ვიყავით ხელი მოეწერა ურთიერთთანამშრომლობის მემორაანდუმს. ეს არის პროექტებში თანამშრომლობა. მაგალითად უნივერსიტეტის სტუდენტებს შეუძლიათ ჩვენთან გაიარონ სტაჟირება. ეს გახლავთ უპრეცედენტო შემთხვევა და არის, რაღა თქმა უნდა, სასიამოვნო სიახლე.
მთავარი ამბავი, რაც ამ ყველაფერს ზედ ერთვის, არის ის, რომ უნივერსიტეტის ე.წ. შეკვეთას ვაკეთებთ. რა სჭირდება უნივერსიტეტს? ამის გარკვევა ხდება, ხოლო რა სჭირდება სკოლას და უნივერსიტეტს იმისთვის, რომ ჩვენი საზოგადოება და ქვეყნის მომავალი იყოს განათლებული? განათლება გვჭირდება კეთილდღეობისთვის, ეს ყველაფერი ერთ ჯაჭვადაა გადაბმული და ვთვლი, რომ საინტერესო და ძალიან მნიშვნელოვანი პროექტი იყო ამ მიმართულებით. პროექტი გახლდათ ევროკავშირის დაფინანსებით. აღსანიშნავია ისიც, რომ ამ პროექტში იმიტომ ჩაიდო ძალიასხმევა, რომ ვიცით ჩვენ ამ კუთხით პრობლემები, რომელიც უნდა იქნას დაძლეული. მომავალი თაობა უნდა გაიზარდოს ევროპული ღირებულებებით.
- ხშირად გვესმის ის, რომ მოსწავლეებს ძალიან მწირი ცოდნა მოაქვთ სკოლიდან და განათლების სამინისტრო უფრო მეტად ცდილობს პედაგოგი ამუშაოს საკუთარ თავზე, ეს იქნება პედაგოგების გამოცდები და ათასგვარი რამ, ხოლო რამდენად გადის ეს ყველაფერი მოსწავლის მიერ ცოდნის შეძენაზე ამაზე ნაკლებად ინტერესდება. თქვენ როგორი შეხედულება გაქვთ ამ კუთხით, როგორც სკოლის დირექტორს?
-არა, მე ვერ დაგეთანხმებით, სკოლებს გვაქვს აბსოლუტური ავტონომია. როცა მე ამ მემორანდუმზე ხელი მოვაწერე განათლების სამინისტროსთან არ შევთანხმებულვარ, მაგრამ არავის არ უთქვამს საყვედური. სკოლა თავად წყვეტს რა სჭირდება მას. მე ვთვლი, რომ ვართ სკოლა, სადაც სამი სხვადასხვა რელიგიური კონფენსიის ოჯახების შვილები სწავლობენ და მათთვის ძალიან მნიშვნელოვანია ევროპული ღირებულებები, ესაა თანასწორობა და სამართლიანობა. ჩვენ განათლების სისტემა გვეუნება, რომ თანაბრად მიეცით მოსწავლეებს განათლების მიღების შესაძლებლობა და შემდეგ დემოკრატიის აღქმა, დემოკრატიული ღირებულებები ყველა საგანმა უნდა მისცეს მოსწავლეს. ხდება ხოლმე, რომ ჩვენს მასწავლებლებლებს უჭირთ ხანდახან პასუხის გაცემა, როცა მოსწავლე რაღაცას ეკითხება. შეიძლება ფიქრობდეს, რას გადამეკიდა ეს ბავშვი და თითქოს რაღაცაში მასწავლებლის ჩაჭრა უნდა. ეს ასე არაა, მოსწავლე რაც მეტ შეკითხვას დასვამს, უკეთესია. დავუშვათ, არ ვიცით, რაღაცაზე პასუხები. ჩვენ ხომ ყველაფრის პასუხი არ ვიცით, ჩვეულებრივი ადამიანები ვართ. მასწავლებელმა უნდა შესძლოს ის, რომ მოიძიოს და ამაზე აგრესია არ უნდა გამოხატოს და ამასთან ერთად, ამაში არის მიმღებლობა. მიმღებლობა ყველა შემთხვევაში უნდა იყოს, მერე რა, რომ ესა თუ ის მოსწავლე ასეთია? მივიღოთ უნდა ისეთი, როგორიც არის. ევროპული ღირებულება ესაა. ხშირად გამიგია კოლეგებისაგან ეს რატომ ისწავლება? ჩვენ ამას არავინ არ გვეუბნება, ეს ასე ასწავლე ან ისე ასწავლე, პირიქით სრულ თავისუფლებას გვაძლევენ, ეროვნული სასწავლო გეგმით, რომელიც არის დოკუმენტი ყველა საჯარო სკოლისა და კერძო სკოლებისთვის, უნდა მივაღწიოთ შედეგს და როგორ მიაღწევ, ამას არა აქვს მნიშვნელობა. ამ კუთხით კიდევ გვჭირდება მუშაობა. ჩვენს პედაგოგებს ღრმა ცოდნა აქვთ, არიან პროფესიონალები და თავიანთი საქმე იციან. მიუხედავად ამისა, იმ მიმართულებით, როგორ მიიტანო მოსწავლემდე რაღაც ცოდნა, პრობლემა გვაქვს. მაგალითად, თუ მასწავლებელი ნებისმიერ საგანში ვერ ეტყვის მოსწავლეს მის ახსნილ გაკვეთილს, რაში გამოიყენებს მოსწავლე ხვალ ან ზეგ, მაშინ ასეთ გაკვეთილს აზრი არა აქვს. ამიტომაა ამდენი პრობლემა სკოლაში. მაგალითად: მე რომ ვასწავლი სამოქალაქო განათლებაში დემოკრატიას, როგორ გამოიყენოს ეს ცხოვრებაში მერე ამას ვუხსნი.
_ ხვდები მოსწავლეებს, რომლებიც ძალიან სუსტად ფლობენ განსაკუთრებით ტექნიკურ საგნებს და მაგალიათდ ავიღოთ ქიმია, ძალიან ცოტას ნახავთ, რომ ელემენტარულად არის გარკვეული ამ საგანში, რატომ ხდება ასე?
_ მოდით შევთანხმდეთ ამაზე, რომ ქიმია რთული საგანია, ყველამ შეიძლება ვერ ისწავლოს. მე მყავს ქიმიის შესანიშნავი მასწავლებელი, რომელიც თუ ვინმე გათხოვდა ხუმრობიოთ იტყვის ხოლმე: დედა, მაგან ქიმია არ იცოდა, რაფერ გათხოვდაო...
რა თქმა უნდა, ქიმია უნდა ვასწავლოთ. ცხადია, ყველა ერთნაირად ვერ ისწავლის, მაგრამ იმ დონეზე უნდა ვასწავლოთ ყველას, მჟავაში ხელი არ ჩაჰყოს და ფატალური შედეგი არ მივიღოთ.
ევროპული ღირებულებები და დემოკრატია სკოლაში

მაია კუკულაძე
განყოფილება: საზოგადოება
გადასვლები: 538